Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kooperatív óravázlat (3. osztály nyelvtan óra)

2008.10.12

 

 

 

 

 

 

Kooperatív tanulási technika

 

Óravázlat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     Készítette: Gelencsér Zsolt

 

 

 

 

 

 

 

Tantárgy: Magyar nyelvtan

 

 

Tananyag: Az eddig tanult szófajok rendszerezése

 

 

Időpont: 2008-04-26

 

 

Osztályfok: 3. osztály

 

 

Csoportok: 4x4 fő; 1x3 fő

 

 

Csoportok nevei:          Foxi Maxi

                            Micimackó

                            Hófehérke

                            Hamupipőke

                            Vuk

 

 

Cél:

- együttműködési képesség fejlesztése

- kommunikációs képesség fejlesztése

- íráskészség és olvasási készség fejlesztése

- beszéd és szövegértés fejlesztése

- ismeretek bővítése

- az együtt tanulás formáinak kialakítása

- rész-egész viszony felismerése

 

- a gyerekek jussanak el arra a szintre, hogy ismeretlen szövegben önállóan el tudjanak igazodni, fel tudják ismerni a szavakat jelentésük és szófajuk alapján

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FELADATOK

MÓDSZER

ESZKÖZ

IDŐ

I: Szervezési feladatok

 

Szerepek ellenőrzése:

- szóvivő

- írnok

- eszközfelelős

- időfelelős

 

Számok ellenőrzése:

1., 2., 3., 4., tanuló

 

 

 

 

 

 

    1’

II. Bevezetés, célkitűzés

 

- Gyerekek! A mai órán az eddig tanult szófajokkal fogunk foglalkozni, hogy még biztosabban tudjátok őket. Nagyon sok játékos feladatot fogunk megoldani, kérlek benneteket, dolgozzatok pontosan, legjobb tudásotok szerint!

 

A csoportok borítékban szókártyákat kapnak feldarabolva.

Minden tanuló egy-egy darabot kap, sorrendben rakhatják ki a kártyát, nem beszélhetnek egymással, csak mutogathatnak.

 

- A borítékban feldarabolt szókártyákat találtok. Mindenki dolgozzon a számok sorrendjében. Arra ügyeljetek, hogy egymással nem beszélhettek! Erre a feladatra 5 percet kaptok!

 

 

 

Miután mindenkinek sikerült kirakni a puzzle-t, feladatlapokat kapnak, és ki kell egészíteni a hiányos mondatokat!

 

- A feladatlapon az általatok kirakott szófaj fogalma található. Egészítsd ki a hiányos mondatokat!Arra kell figyelned, hogy van olyan szókártya, amely nem szófajt tartalmaz, hanem egy konkrét szófaj egyik fajtáját! Na, melyikben voltak ezek?Melyik szófajra gondoltam?

 

 Miután ez a feladat is kész, ennek a résznek az ellenőrzése következik.

 

- Megkérem minden csoportból a szóvivőket, olvassák fel hangosan a kiegészített mondatokat, de úgy, hogy a szófaj nevét nem mondhatjátok. Segítségül filccel besatíroztam az, amit nem szabad mondanod! A következő csoportból szólíts fel valakit, aki közli a megoldást. A gondolkodásra 1 percet adj!

 

A következő feladat szógyűjtés lesz.

 

- Az általad kapott szófajra írj példákat. A lapot add körbe, mindenkinek kell írni legalább 2 szót!

 

A legfontosabb elemek átismétlése következik.

- Most megkérlek benneteket arra, hogy úgy üljetek le 1-1 asztalhoz, hogy annál csak azonos számmal legyetek. Csak 1-esek, csak 2-esek, stb… A feladatod az lesz, hogy megtanítod a társaidnak azt a szófajt, amelyikkel eddig dolgoztál! Utána visszamegy mindenki a helyére, és elmondja a többieknek a tanultakat!

 

 

 

III. Ellenőrzés

 

Igaz-Hamis állítások megfogalmazása a szófajokról.

 

- A feladatod az lesz, hogy állításokat írsz arról a szófajról, vagy szófaji fajtáról,  amelyikkel eddig foglalkoztál. Annyit írj, ahányan vagytok a csoportban. Az állítások közt legyen egy hamis is! Ezután felolvasod az állításokat, a következő csoportnak pedig el kell dönteni, hogy melyik volt a hamis állítás, és azt indokolni is kell!

 

IV. Tanári ellenőrzés

 

- Állításokat hallasz, az válaszoljon, akit felszólítok! ( Győződjön meg a csoportban mindenki arról, hogy …)   

 

V. Értékelés   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Puzzle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Csoportmegbeszélés

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Csoportforgó

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ablak

 

 

 

 

 

 

 

Külső szakértői mozaik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Csoportforgó

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diákkvartett

 

 

 

 

 

 

Csoportokat, és a csoporton belül is

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Boríték, benne szókártyák

(köznév, tulajdonnév, névutó, melléknév, ige)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feladatlap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Füzet, ceruza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előre elkészített lap

 

 

 

 

 

 

A vázlatíráshoz füzet, ceruza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4’

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

  

 

5’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5’

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

5’

 

 

 

 

 

 

 

10’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   3’

 

 

 

 

 

 

   2’

MELLÉKLET

 

SZÓKÁRTYÁK (borítékban)

 

 

 

 

 

 

MELLÉKNÉV

 
  

 
 

IGE

 
 

 

 

 

 

 

 

 

FELADATLAPOK:

 

A köznév __________, _____________ és __________ közös neve. A közneveket _____ kezdőbetűvel írjuk. Kérdőszava, a _______________?

 

 

A tulajdonnév ___________ és ______________ saját, megkülönböztető _____________ neve. A tulajdonneveket _______ kezdőbetűvel írjuk. Kérdőszava, a : _____________? Fajtái: __________, ______________, ____________, ________________, ___________________, _______________, __________________. (7)

 

 

A névutó a __________ egymáshoz való ___________ fejezi ki. Leggyakrabban használt névutók: _________, _________, _________, _________, __________. (5)

 

 

A melléknév ___________,  élettelen tárgyak _____________ kifejező szófaj. Kérdőszava, a : __________? A melléknév fokozható: ____________, _____________ és  ________________.

 

 

Az ige ______________, ________________ és ____________ kifejező szófaj. Kérdőszava, a : ____________? _____________?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ABLAK

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Debrecen

(Maria, 2011.08.16 17:27)

Szuper a vázlat!
(A feladatlap megoldását, értékelési módját és a mellékleteket is jó lenne látni), amennyiben megoldható.

javaslat

(Ági, 2009.11.10 17:23)

A szerepeknél felvenném a témafelelőst is. Az értékelés leírását is hiányolom.Csoport,egyéni,

mezözombor

(klaudia, 2009.10.05 15:41)

nagyon jo

szeged

(Évi, 2009.08.23 13:25)

Köszi.
Kár, hogy a mellékletet nem lehet látni.